Tapahtumia tai sitten ei

Salome tiistaina

22.3.22

 

Sievä päivämäärä. Sievä? Höh. Kauan odotettu päivämäärä. Meni miten meni, pettyä en voi, ainakaan, jos Turku-Helsinki-Turku -bussit pysyvät tiellä..

 

Siis en pety. Luotan päämäärääni, aina olen nauttinut tuosta tietystä 'paketista' ♥☺ joka minua odottaa, se on ollut takuutuote lähes 20 vuotta.

 

Aurinko paistaa. Käsidesit ja vaihtomaskit mukaan ja eiku menoks' 😉. Ja liput! jotka melkein unohdin.. Huh.

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

Keskiviikkona

 

Eilisessä ei ollut mitään sievää. Sitä enemmän draamaa, syvälle käyvää musiikkia, taidokasta näyttämötyöskentelyä ja se musiikki: musiikin vaikutus, se on aina otettava vastaan avoimin mielin eikä sitä saa/voi ohittaa, vaikka näyttämöllä tapahtuisi vaikka mitä! - Eilen tapahtuikin.

 

Richard Straussin Salome vyöryi Wanhan Rouvan ympärille koko Kansallisoopperan vahvistetun orkesterin voimin. Vaikka oopperan ylikapellimestari Hannu Lintu hiipi kapukorokkeelle niin huomaamattomasti kuin uljas pitkä henkilö voi, musiikki humahti ympäri avaruutta ja valtasi oopperatalon sinä hetkenä, kun Lintu antoi ensimmäiset merkit orkesterille ja kohotti kätensä. Sillä samalla sekunnilla vyöryyn mukaan lähti Wanha Rouvakin. 💋 Hiukan oli totuttelemista siihen, että lähes tyhjä lava moninkertaisti musiikin volyymin. Mutta kaikkea ei voi saada, kait.

 

Saksalainen ohjaaja Christof Loy on mullistanut Salome-oopperan kokonaan ja teos oli toteutettu Norjaan, jossa joku? oli käynyt sen katsastamassa, hyväksymässä ja sieltä ohjaus siirrettiin Suomen Kansallisoopperaan.👍

 

Jännittävää ja ilahduttavaa, että löytyy henkilöitä, joilla on riittävästi mielikuvitusta, tahtoa ja taitoa tyylikkäisiin muutoksiin. Ei Oscar Wilden näytelmän ajatukset ole ainakaan minun näkemissäni Salome-versioissa tullut koskaan näin selkeästi esiin.  Ei siis koskaan ennen, vaikka Straussin musiikin takia olen useita esityksiä nähnyt. Painopiste tässä siirtyi raadollisen ns. normielämän (?) moniin juonitteluihin. 😮 Uskontoperusta oli säilytetty ja kaiken riehunnan aikana korostettiinkin, draaman myllerryksessä se saattoi  eri syistä jäädä vähän huomaamattakin.

 

Musiikki! Soittajat, solistit, kapellimestari joka piti hallinnassa, johtajan näpeissään, kiivastempoisen draaman. Muutamankin kerran mielessäni vilahtivat tulevat Wagnerit.. ♥ ♥ ♥ Aah, miten jaksan odottaa.. ja miten osaisin lähettää voimaenergiaa kapellimestarille. 🤨

 

- Wanhan Rouvan julma käytännön totuus on, että nyt pitääkin  ruveta säästämään Wagner-lippuhintoihin.

Myös tämä esitys pitäisi kokea toisen kerran, mutta Wanhalla Rouvalla on nyt muun elämän aikataulu liian tiukka.. Ehkä.

 

Straussin Salome esitetään yhtenä kokonaisuutena ilman väliaikaa. Mietin illalla, tuulisella bussipysäkillä hiekkaa nieleskellessäni (ei muuten ollut enää jäätä jalkakäytävillä, soraa sitäkin enemmän) ja tönkkösormin tekstaria yritellen, että yhtään enempää oopperan lataamaa tunnevyöryä en ehkä olisi kestänytkään. Ei ainakaan eilisessä viimeisen päälle jännitetyssä kaaressa. Jos draamaan olisi tökätty väliaika, se olisi aiheuttanut turmiollisen lässähdyksen ja tuhonnut koko oopperan. (Onneksi Salome esitetään aina ilman paussia.)

 

 Bändi mukaan!

 

 Me kaikki.

 

 

 Jokanaan ja Salome.

 

 Koko solistikunta.

 

Yleisö tungeksi ennen oopperaa lämpiössä leivos- ja kahvitarjoilun ympärillä, skumppapulloja avattiin, niin mukavankuuloista poksahtelua😋 eikä kukaan ehtinyt korjata pieniltä pöydiltä pois käytettyjä laseja, tarjottimia yms.

 

Wanha Rouva oli linnoittautunut yhteen nurkkaan Töölönlahden puolella, katselin ulos, takseja tuli ja meni, kävellenkin tultiin ja liukasteltiin maskit taskussa, josta ne sit hätäisesti kaivettiin ennen oopperan ovea.