kalenteri

Maaliskuun ihme ja mysteeri(t)

Kauan odotettu . Monimielisesti odotettu  Felix Mendelssohnin oratorio Elias. Kulttuurikuiva helmikuuSurullinen jäi vihdoinkin taakse. Wanhan Rouvan elämäneliksiiri kun on edelleenkin huolestuttavasti tuolla Musiikkitalon nurkilla..

 

 

 

Olin kuunnellut ja katsonut youtubesta Eliaan esityksiä jotta idea olisi edes hiukan tuttu sitten kun pääsen paikalle kokemaan ja elämään sen itse.

 

 

 

Ja oi voi, kuka olikaan ensimmäinen tuttuCool jonka löysin täyteen sullotusta Musiikkitalosta, tosin hänen tapaamistaan vähän odotinkin kun olin lukenut käsiohjelmasta että Elias-oratorio (ja Savonlinnan oopperajuhlakuoro)  tuli ohjelmistoon hänen ehdotuksestaan:  Jorma Silvasti.Hyvä

 

 

 

Jos nyt joku sattumalta ei ykskaks muistaisi, kuka ko. herra on, mini-esittely näin Wanhan Rouvan monikymmenvuotisesta henkilökohtaisesta vinkkelistä: ihanan lämmin tenoriääninen oopperalaulaja, nykyisin Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja.

 

 

 

Monessa produktiossa olen Silvastia kuullut, myös hänen viimeisessä ”eläköitymisoopperassaan” (Jenufa) Suomen Kansallisoopperassa pari vuotta sitten. Sitä edellinen elämykseni oli Finlandia-talossa Mahlerin Das Lied von der Erde, jossa Silvasti oli toinen solisti, toinen Anne Sofie von Otter. Ja sitä ennen mm. Aulis Sallisen oopperoita: Kullervo (Silvasti Kullervon lapsuudenystävä Kimmo), Kuningas Lear – ainakin nuo muistan näin nopeasti ajatellen – joita olen nähnyt joissa Silvasti on ollut mukana. Kullervon Kimmo jäi syvälle mieleeni (samoin kuin Salmisen Matin Lear). Suomalaista oopperaa vaikuttavimmillaan.

 

 

 

Silvasti väitti, silloin 2014, keskittyvänsä oopperajuhlien johtamiseen ja solistilavat saavat jäädä. Näin Jenufan jälkeen, mutta.. mieshän on vielä nuori! Salmisen Mattikin laulaa täyttä häkää vaiks onkin ”eläkkeellä” ja on Silvastia vanhempi. - Tähän asiaan palataan vielä!Villi

 

 

 

Mutta nyt siis tapasin Silvastin pariskunnan RSO:n konserttia odotellessamme, ja auts auts, sainpa kuulla ”voin mä nyt sulle kertoa” –asioita liittyen Savonlinnan juhliin mm. vuonna 2017. Suomi täyttää 100 vuotta, Savonlinnan oopperajuhlat nykymuodossaan 50 vuotta – ja eräällä henkilöllä on myös henkilökohtaiset 50-vuotisjuhlat.. Mikä vuosi!  - Wanha Rouva rupeaa nyt säästämään oopperajuhlakassaa.

 

 

 

Myös Aulis Sallinen on rautaa! Tulevaisuudessakin.. Onhan monet hänen oopperoistaan esitelty Suomen kansalle juuri Savonlinnan saaressa. Ratsumiestä Wanha Rouva ei ole nähnyt mutta Kuningas lähtee Ranskaan,  kahteenkin kertaan.

 

 

 

Istumapaikkani Elias-esityksen katsomossa ei ollutkaan tällä kertaa paras mahdollinen, olisinkin varmaan nujertunut kokonaan,  jos olisin päässyt enemmän ”iholle” jossakin toisessa paikassa. Tavallisuudesta poiketen sairastuneiden (?) tyhjiä paikkoja ei salissa juurikaan näkynyt. Laskin että meitä oli paikalla 1697. (max 1700).

 

 

 

Sen sijaan aivan etupermannon ykkösrivillä tapahtui jotain. Väliajalla siihen kiirehti järjestyshenkilöitä ja lopulta tuotiin rullatuoli  jolla joku, ei ihan vanhakaan naishenkilö kuljetettiin pois backstagen kautta. Oratorion jälkipuoliskon aikana portaita alas hiipi siihen samaan kohtaan järjestyshenkilö ja yksi rouva läksi kiipeämään hänen kanssaan pois esityksestä. Mitä oli tapahtunut?  -  Nyt tajusin, että on oikein hyvä että näillä järjestysihmisillä on ne mustat ja neutraalit ”univormut” – eivät kiinnitä niin paljon huomiota kun/jos tällaisiakin tilanteita sattuu. Ja sattuuhan niitä. Kuulin erään järjestymiehen kertovat jollekin, että joka viikko tulee jotain vastaavaa.

 

 

 

Noh nii. RSO:n Eliaan solistit. Soile Isokoski, kaunis, kuuluva ääni, ilmeikäs. Arttu Kataja, baritoni (basso?) minun mieleeni. Harmi et kaverilla on vakityömaa Saksassa. Ulkomaan solistit Karen Cargill, mezzosopraano,  ja Michael Schade, tenori, olivat tässä joukossa Wanhan Rouvan nirson maallikkokäsityksen mukaan oivat, hyvät, loistavat.

 

 

 

Tämä ilta ja yö on maaliskuun ihme, mietiskelen ja muistelen. Nyt kello on 3.59. Kuuntelen vielä Eliaan loppuosan ja uppoan sit tempurin syleilyyn.

 

 

 

Mutta kuka olikaan kaiken kokoava magneetti?Suukko - Voimia ja maukkaita pizzoja hänelle!Sydän Toivottaa lounaisen Suomen osasto. Unohdin kertoa hänelle yhdet terveiset. No, ensi kerralla sitten.

 

 

Ai niin, Mahlerkin on jo minulla - melkein.. Hehe Illan toinen mysteeri.

 

 

Wanhan Rouvan vielä vanhempi isosisko on näillä hetkillä lähtemässä Berliiniin merkkipäivänsä viettoa karkuun. Onnea ja menestystä hänellekin, olemme ajassa just lipsahtaneet syntymäpäivän puolelle.

 

 

Sunnuntaina iltapäivällä

 

Orkesteri, sitä olisin halunnut seurata lähempää. Bändin koko ja istumajärjestys lavalla poikkesivat. Tallennekuvasta seuraten http://areena.yle.fi/1-3344117 esitykseen oli ehkä valittu tyylinmukaiseen soittoon tottuneet (ja työvuorossa olevat?) muusikot. Asetelma kamarimusiikillinen.  Luulisi, että iso kuoro ja pienennetty orkesteri olisivat omituinen pari, mutta taitava oopperakapellimestari pystyy käyttämään eroja ja teoksen vaatimia nyanssivaihteluja esityksen hyväksi.

 

 

Oopperakapellimestari, aivan niin! Jos Wanhalta Rouvalta kysyttäisiin, kenestä seuraava Suomen Kansallisoopperan ylikapellimestari, tässä hän olisi. Ellei hän ole valmis sitoutumaan siihen virkaan, onhan noita sivuhyppymahdollisuuksia. Olen kuullut jo ajat sitten solistien kehuvan MagicFingerin taitoa ottaa oopperaesityksissä laulajat(kin) huomioon.. Vauorkesteritaidothan me jo tiedämmekin, me kaikki kuulijat.

 

 

Mutta siis. Suosittelen lämpimästi kaivamaan esiin Eliaan libreton http://yle.fi/progressive/fynd/RSO/20160503_libretto.pdf (saksankielen jonkinlainen taito voi helpottaa) ja asettautumaan tietokoneen ääreen seuraamaan eilisillan esitystä. Wanhalle Rouvalle se tulee kerta kerralta lähemmäksi.

 

 

Kiitos myös tallenteessa RSO-toimittaja Outi Paanasen hyvälle, rauhalliselle ja selkeälle esittelylle!

 

 

Kiitos, Hannu.SydänCool

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

26.11 | 21:25

Kiitettävä(n pituinen) vyörytys. Luettava uudestaan ajan - vaan ei tupakin - kanssa. Antoisa enimmäkseen 'vain' Tampereen konserttitarjonnan varassa elävälle.

...
16.11 | 23:45

Ihana ja kaunis ja loistava kommentti illasta. Valitse joku tai kaikki,jokainen kumminkin on totta. Koska alat kerätä yhteen kirjaan nämä mus.talo elämyksesi.

...
11.11 | 10:17

Mukavampi se on salissa istua 'jaktoilla' kuin bussiasemalla odottamassa sinne huitsin nevadaan melkein päätymistä. :)

...
20.08 | 12:22

Vuonna 1956 Suomen ooppera otti nimekseen Suomen Kansallisoopperan. Gooletin, kun jäi kaivertamaan 🤔

...
Tykkäät tästä sivusta
Hei!
Kokeile tehdä oma kotisivu. Minäkin tein! Se on helppoa ja sitä voi kokeilla ilmaiseksi
ILMOITUS