kalenteri

Ajattelin ensin, että..

.. tämän jutun otsikko voisi olla Sibeliusta verenpaineeseen (vrt. Wagneria selkään http://www.wanhanrouvanasioitaasiattomuuksia.fi/70803000/109073/posting/wagneria-selk%C3%A4%C3%A4n). No, eipä nuo painelukemat vielä kovin merkittävästi ole laskeneet.

 

Tajusin, oikein humauksena, istuessani lauantaina Pohjolan Liikenteen 15.30 erikoispikavuoron etupenkissä, että yksi syy oloni viime viikkojen nahkeuteen on ollut kulttuurin puutos.Hehe Tässä sana ”kulttuuri” tarkoittaa irrottautumista koti-arjesta ja suuntautumista itäiseen pääkaupunkiin, kellumaan sen musiikilliseen valtamereen. Onhan tammikuun 16. päivän Mahlerista jo kuukauden verran aikaa!Silmänisku Ilmassa oli siis odotuksen tuntua..  Hyvin tärkeä syy henkisen oloni kohenemiseen liittyy kuitenkin rakkaiden läheistenSydän hyviin uutisiin.

 

Olin siis matkalla Suomen Kansallisoopperan Kullervo-esitykseen. Mietin, miten tuota pitäisi painottaa: säveltäjä Jean Sibeliuksen Kullervoon vai tanssija-koreografi Tero Saarisen Kullervoon. Kansallisooppera ainakin ratsastaa mainonnassaan tanssilla 110%..  toki mainiten myös Sibelius-juhlavuoden - mutta Sibelius oli melkein statisti tässä esityksessä. Menomatkalla siis mietin, nyt Wanhan Rouvan ajatus on osin selkeytynyt. Siis osin. Tarvittaisiin toinenkin katsomis-/kuulemiskerta toisella miehityksellä. Kukahan sponsoroisi???

Käsiohjelma istuu jo Wanhan Rouvan paikalla.

 

Viime kesän Morphed (Saarinen-Salonen) oopperalla viritti odotukseni korkealle. Sibeliuksen Kullervo, jonka elämäni parhaan esityksen olen saanut kokea lokakuussa 2010 Tapiola Sinfonietan, Polyteknikkojen Kuoron, Jorma Hynnisen, Johanna Rusanen-Kartanon – ja ennen kaikkea Hannu Linnun tulkintana, se on ylittämätön Kullervo. Säilyttääkseni tunnelman olen pitänyt ”hajurakoa” tarjolla olleisiin myöhempiin Sibeliuksen Kullervoihin, mutta tämä Saaris-vinkkeli pisti Wanhan Rouvan ostamaan lipun jo lokakuun 2014 alussa, well, ystävävänpäivän lahja itselleni..

 

Minut siis alunperin vangitsi Tero Saarinen Companyn taiteeseen Morphed. (http://www.wanhanrouvanasioitaasiattomuuksia.fi/70803000/2122503/posting/hypnoosissa.)  Se oli tiivis, yhden tunnin äärimmilleen latautunut musiikin ja tanssin naimakauppa. Nyt Kullervo oli pätkäisty kahtia, mikä oli huono juttu katsojan/kuulijan kannalta, ainakin minun – oliko siihen muka jokin pakollinen syy??Vihainen  Ainakin  oopperan aktiivinen skumppabaari sai väliajalla asiakkaita, siinä sitten juomia siemaillessa voikin ihmetellä esityksen alkuosaa.. Tosin en minä. Siellä skumppabaarissa.

 

No. Tuotantoa on kovasti rummutettu etukäteen. Kun silmäilin ensi-illan arviot (TS, HS), niistä nousee mieleeni epämääräisyys.Hämmentynyt Ammattikriitikot eivät ole oikein tienneet, miten suhtautua. Kukaan ei moiti, ei toki, Hesarissa on erikseen arviot tanssista ja musiikista. Henkilökohtaisia mielteitä ei selvästi näy. (Tosin luin vähän hätäisesti..) Omat tunnelmani olivat Kullervon 2. illan jälkeen epäselvät, tanssin pääosien esittäjät olivat eri kuin edellisenä iltana josta kritiikit on kirjailtu, oman mielipiteen muodostaminen tästä teoksesta vaatisi Wanhalta Rouvalta sen toisenkin miehityksen näkemisen.